Sacha de Boer (geboren Amsterdam, 9 april 1967) is samen met Rob Trip de vaste presentator van het NOS achtuurjournaal.
Sacha de Boer groeide op in Weesp als dochter van een huisarts en ging in Hilversum naar het plaatselijke Lyceum.
Bekende Nederlandse vrouw Sacha de Boer studeerde communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Haar afstudeerscriptie ging over AT5, een lokale tv-zender in Amsterdam, waar zij in 1992 als redacteur werkte.
In 1994 was ze nieuwslezer en redacteur bij Radio 10 en Concertradio. Vanaf juni 1994 was ze regelmatig op tv te zien als nieuwslezer van AT5.
In januari 1995 stapte Sacha de Boer over naar RTL5, waar ze nieuwsflitsen ging lezen. Na een half jaar werd ze samen met Rick Nieman presentator van een nieuw Veronicaprogramma, Nieuwslijn. In 1996 werd dat programma gestopt omdat het onvoldoende kijkers trok. Sindsdien werkt ze voor het NOS-journaal, vanaf 15 juli 2003 als vaste presentator van het achtuurjournaal. Van november 2002 tot eind 2003 was ze tevens een vaste presentator van het NOS-radioprogramma Met het oog op morgen.
Sacha trouwde op 14 februari 2002 met RTL Nieuws-presentator Rick Nieman.
Door de kijkers van het NOS-journaal, die op de presentatoren konden stemmen i.v.m. het 50-jarig jubileum, werd Sacha de Boer als beste presentator verkozen, net boven Harmen Siezen.
Op 21 oktober 2009 bleek uit een onderzoek in opdracht van Specsavers Audiciens, dat Sacha de Boer de mooiste, duidelijkste en prettigste stem van Nederland heeft, gevolgd door haar eigen man Rick Nieman.
Het NOS Journaal was niet de eerste journalistieke liefde van Sacha de Boer (Amsterdam, 1967). Ze begon haar loopbaan bij de Amsterdamse zender AT5. “Ik studeerde communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en had een bijbaantje als koerier en later ENG-geluidsman bij RTL Nieuws, toen ik Feike Salverda tegen het lijf liep. Hij was bezig met het opzetten van AT5 en vroeg me te solliciteren. Ik werd aangenomen als redacteur, maar werd in no time verslaggever vanwege mijn contacten in het veld. Die had ik overgehouden aan mijn tijd als geluidsman.”
Sacha de Boer: “Zo kreeg ik op een dag een tip over de ontruiming van een kraakpand op de Ceintuurbaan. Ik mocht erheen en deed verslag van de veldslag tussen ME en krakers alsof het een oorlog betrof. Heel spannend. Helaas ging AT5 pas twee weken later op zender, dus dit werd droog oefenen. Maar we hebben het spectaculaire beeldmateriaal wel aan de NOS verkocht!”
“Vanaf dat moment was ik verslaggever en zelfs af en toe camjo; we hadden een kleine SVHS-camera op de redactie liggen en altijd te weinig cameramensen. Dat was vaak spannend, toch heb ik deze baan voortijdig opgezegd. Mijn studie was nog niet af en studie en deze baan combineren lukte niet. Toen ik was afgestudeerd dacht ik even dat de wereld aan mijn voeten zou liggen: drs in de communicatiewetenschappen en reeds ervaren in de journalistiek. Helaas zat niemand op me te wachten omdat men vond dat ik toch te weinig ervaring had.”
Daarom zette Sacha de Boer samen met een andere journalist een eigen bedrijfje voor journalistieke producties op. Van het een kwam het ander: “Ik kwam via via terecht bij Radio 10 waar ik in mijn eentje de nieuwsredactie vormde. Nieuws selecteren, teksten schrijven en elk uur een bulletin voorlezen. Daar heb ik veel van geleerd; vooral om nieuwsfeiten in korte, heldere zinnen weer te geven. AT5 hing op een dag aan de telefoon, of ik die avond daar het nieuws wilde lezen want Debby Petter was met vakantie en ze waren vergeten voor een vervanger te zorgen. En nieuwslezen voor radio of tv maakt niet zoveel verschil, zeiden ze om me over te halen.”
Het bleef niet bij die invalbeurt. Sacha de Boer ging weer aan de slag bij de Amsterdamse zender en merkte al snel dat alles verandert als je met je gezicht op de televisie komt. “Had ik me het ene moment sufgesolliciteerd, nu hingen ze met z’n allen aan de telefoon. In één week belde zowel de hoofdredacteur van RTL als die van het NOS journaal. RTL wilde dat ik het late nieuws ging presenteren, de NOS vroeg me voor de ochtendbulletins. Iedereen zei: ‘Je moet naar de NOS gaan, dat heeft meer status’. Maar daar was ik niet gevoelig voor. Ik heb vooral op gevoel voor RTL gekozen. Door mijn studiebaantje als geluidsman bij RTL Nieuws kende ik iedereen daar, en voelde me daar thuis, status of niet.”
Na een jaar begon op diezelfde redactie het programma Nieuwslijn, gemaakt door een klein clubje jonge honden. “De redactie van Nieuwslijn was een soort apenkooi. Er hing de vrolijke sfeer van een studentenhuis: mensen schreeuwden en lachten hard of er stond opeens iemand op een tafel.” Toen Veronica besloot dat Nieuwslijn opgeheven zou worden omdat het programma te duur was, hing de NOS weer aan de telefoon. Ditmaal met het verzoek om het late Journaal te gaan presenteren, wat Sacha de Boer wel goed uitkwam, “want ik ben absoluut geen ochtendmens.”
Toch duurde het even voor de journaliste aan haar nieuwe werkomgeving was gewend. “Ik vond het hier aanvankelijk vrij saai. Als je het Mediapark oprijdt en al die hekken en donkere grijze gebouwen ziet, is dat een verschrikking. En ik was gewend om in die apenkooi te werken.”
Sacha de Boer: “Het interessantste aan mijn werk is dat ik het laatste stukje van een trechter ben, waarin al het nieuws van de dag samenkomt. Het is mijn taak om die informatie zo goed en helder mogelijk over te brengen. Goed geschreven teksten zijn daarvoor essentieel. Uiteraard zijn sommige nieuwsontwikkelingen te ingewikkeld voor een medium als televisie, waarin je maar twee minuten hebt voor een item. Het is dan juist de kunst om de nuance niet uit het oog te verliezen en het toch niet te ingewikkeld te maken. Zodat iedereen het begrijpt, het journaal wordt tenslotte door iedereen uit alle lagen van de bevolking bekeken. Jong en oud. Zolang je de kijker maar niet betuttelend toespreekt, want daar zit -ie vast niet op te wachten!”
NOS journaal presentatrice Sacha de Boer naar Fotograficamarkt Doesburg 2011.
NOS-nieuwslezeres en freelance fotograaf Sacha de Boer is aanwezig op de zeventiende Internationale Openlucht Fotograficamarkt in Doesburg. De jaarlijkse fotografiebeurs wordt op zondag 21 augustus gehouden in het centrum van de stad.
Net als voorgaande jaren verwacht organisator Roel Fokken weer tien tot vijftienduizend bezoekers. Met ruim 150 standhouders uit binnen- en buitenland gaat het om een van de grootste openluchtbeurzen op het gebied van fotografie ter wereld.
Sinds 1995 wordt in ‘t historische centrum van Doesburg op de voorlaatste zondag van de maand augustus de Internationale Openlucht Fotografica Markt georganiseerd, nu dus met Sacha de Boer.
Daags voor het evenement wordt ‘t centrum afgesloten en worden ruim 160 kramen als een lange dubbele slinger in de diverse straten uitgezet. De zondagochtend vroeg worden de kramen verder opgebouwd en nemen de standhouders hun plek achter hun kraam in om de door hen meegebrachte fotografica uit te stallen.
Vervolgens zal van 08.00 uur tot in de namiddag de straten worden ingenomen door de fotograficaverzamelaar en geïnteresseerden. Mede afhankelijk van het weer kan het bezoekersaantal ook dit jaar weer oplopen tot boven de vijftienduizend.
Tijdens het evenement vindt in de Martinikerk een lezing plaats van de fotografen Sacha de Boer en Raymond Rutting. De Boer bezocht de Noordpool. Rutting de Zuidpool. Foto’s en verhalen hiervan zijn samengebracht in het boek Tegenpool.
Gekoppeld aan het boek is een expositie die sinds enige tijd op verschillende plaatsen in Nederland te zien is. Tijdens de fotografiebeurs in Doesburg is de expositie te zien in de Martinikerk. De lezing begint om 13.30 uur.
Sacha de Boer is dus niet alleen bekend meer van haar werk voor de camera, maar ook steeds meer van dat erachter.
Sacha de Boer fotografeert al sinds haar zevende en heeft de laatste jaren regelmatig geexposeerd, onder meer bij Galerie RudolfV in Amsterdam. In 2006 en 2007 heeft ze meegedaan aan de Fotografenavondtentoonstelling.
Wenkbrauwen Sacha de Boer bron voor avatar
Hoewel ze zich daar niet altijd bewust van zijn, gebruiken Sacha de Boer en andere nieuwslezers wenkbrauwen en hoofd om eigenschappen van hun nieuwsberichten duidelijk te maken, bijvoorbeeld om belangrijke woorden te benadrukken of om aan te geven of ze over een luchtig of ernstig onderwerp praten. Onderzoek aan de Universiteit van Tilburg laat zien hoe en wanneer nieuwslezers visuele expressies gebruiken. De informatie kan worden gebruikt om betere avatars te maken – door digitale technieken geanimeerde gezichten waarmee mensen natuurgetrouw met computers kunnen communiceren.
Nieuwslezers zoals Sacha de Boer geven aan dat ze in hun berichtgeving neutraal proberen over te komen, en hun gezichten neutraal houden bij het uitspreken van het nieuws. Maar registratie met digitale camera’s en analyse van de beelden laten zeer nauwkeurig zien wanneer en bij welke woorden zij wenkbrauwen of hoofd bewegen. Woorden die verbaal worden benadrukt, krijgen bijvoorbeeld extra gewicht door gezichtsexpressies.
Quintillianus
Het onderzoek naar de nieuwslezers – naast Sacha de Boer werden onder andere Philip Freriks, Rick van de Westelaken en Jeanet Schuurman bestudeerd – onderstreept het belang van non-verbale communicatie bij het overbrengen van een boodschap. Nu is dat op zich geen nieuws: in de eerste eeuw beschreef Quintillianus in de Institutio orataria al dat een goede spreker de inhoud van zijn rede kracht bij kan zetten door een bijpassende expressieve stijl, en animators van alle tijden weten dat gezichtsuitdrukkingen belangrijk zijn om een karakter geloofwaardig te maken.
Maar dit onderzoek, uitgevoerd door het Tilburg Centre for Creative Computing (TiCC) laat precies zien hoe groot de kans is dat bij een bepaald woord wenkbrauwen of hoofd worden bewogen. Die gegevens zijn onontbeerlijk om een computer te ‘ leren’ een overtuigende avatar te creëren. Als een dergelijke avatar bijvoorbeeld bij ieder woord dat moet worden benadrukt een digitale wenkbrauw optrekt, dan komt dat over als onnatuurlijk, om niet te zeggen neurotisch.
Jeugdjournaal
Het onderzoek past binnen een nieuw terrein, optical phonetics, dat zich bezighoudt met de relatie tussen gesproken boodschap en visuele informatie. Eerder onderzoek van TiCC toont bijvoorbeeld aan dat een woord dat twee keer identiek wordt uitgesproken, maar eerst zonder, en daarna met opgetrokken wenkbrauwen, de tweede keer anders wordt gepercipieerd. Een woord met wenkbrauwbeweging komt veel ‘nadrukkelijker’ over.
Het onderzoek naar de journaallezers als Sacha de Boer laat niet alleen zien dat met gezichtsexpressie bepaalde woorden worden onderstreept, maar ook dat het onderwerp van belang is: de gezichtsuitdrukkingen bij leuke berichten zijn doorgaans expressiever dan bij meer ernstige onderwerpen. En ook het doelpubliek speelt een rol: presentatoren van het jeugdjournaal blijken bijvoorbeeld expressiever. Overigens zijn nieuwslezers al langer bron van onderzoek en technologische innovatie. De stem van Philip Bloemendal – jarenlang presentator van het Polygoonjournaal – was een inspiratiebron voor de ontwikkeling van spraakcomputers.
Sacha de Boer groeide op in Weesp als dochter van een huisarts. Ze studeerde communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 1992 werkte als redacteur.
In 1994 was ze nieuwslezer en redacteur bij Radio 10 en Concertradio. Vanaf juni 1994 was ze regelmatig op TV te zien als nieuwslezer van AT5. In januari 1995 stapte ze over naar RTL5, waar ze nieuwsflitsen ging lezen.
Na een half jaar werd Sacha de Boer samen met Rick Nieman in , Nieuwslijn. In 1996 werd dat programma gestopt omdat het onvoldoende kijkers trok. Sindsdien werkt ze voor het NOS-journaal, als vaste presentator van het acht-uur-journaal. Sacha trouwde op 14 februari 2002 met RTL Nieuws-presentator Rick Nieman
Sacha de Boer, bekend van het NOS Journaal, en Raymond Rutting, fotojournalist bij de Volkskrant, fotografeerden ieder een poolcirkel. Zij legden er de gevolgen van de klimaatveranderingen vast. Op zondag 21 augustus openen zij hun expositie Tegenpolen in de Martinikerk, Kerkstraat 4 in Doesburg.
Sacha de Boer fotografeerde het uiterste noorden van Canada. Rutting bezocht diverse plekken op Antartica. Tegenpolen is te zien tot en met 22 september van maandag tot en met zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur en tijdens de culturele zondag op 4 september. De entree is gratis.
Nieuwslezer Sacha de Boer stelt jazz-album samen
Nieuwslezer Sacha de Boer is van vele markten thuis en heeft voor het befaamde Amerikaanse Blue Note-label een jazz-album samengesteld onder de naam Sacha’s Choice.
Ook zanger Joe Jackson is door het label gevraagd om een album samen te stellen. Half april liggen beide albums in de schappen van alle cd-winkels.
Al eerder verschenen er verzamelaars samengesteld door bekende namen. Carice van Houten en ook muzikant Henry Rollins zetten eerder hun keuzes op cd, en nu dus Sacha de Boer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten